Stil



Mensen vinden het lastig om stil te zijn. Neem nou eens een wachtruimte van een aula of uitvaartvereniging. Er wordt gevraagd om stil te zijn. Ook wanneer er mensen de kerk of aula uit lopen. Wat mij op valt in de stoet naar de begraafplaats dat men niet stil is. Men praat, lacht en dat stoort mij enorm. Ik weet niet hoe andere mensen dit ervaren. Maar voor dat ene moment kan men toch wel even stil zijn. Uit respect voor de nabestaanden. Hoe moelijk is het om dan toch een niet te praten met de man/vrouw naast jou? Zo denk ik dat je juist in stilte ook dichter bij jou zelf komt. Is dit misschien moeilijk voor sommige mensen?

Het leven gaat altijd door en het is eigenlijk nooit stil. Dat is slecht voor onze gezondheid. Het blootstellen aan geluid heeft een negatief effect. We vullen onze oren met muziek, tv of radio, of de telefoon. Hoeveel momenten ben jij stil op een dag? En stil daar bedoel ik mee, even niets doen, niet luisteren, en of de aandacht ergens op focussen in jouw buurt. Gaat het jou lukken om 10 minuten stil te zijn? In rust en niets doen?

Er zijn echt wel mensen die de stilte opzoeken, of bijv elke morgen 10 minuten gaan zitten en niets doen? Ze zijn er niet veel omdat ze vaak de tijd er niet voor hebben. Het is het waard om er over na te denken om dit wel elke ochtend te gaan doen.


Stilte vermindert stress en spanningen.

Aangezien onze omgeving steeds luider wordt zoeken meer mensen de stilte op. Of ze nou elke ochtend voor 10 minuten even van de stilte genieten of zelfs naar een stilte retreat gaan, ze gaan voor stilte. Ook gemotiveerd om wat extra stilte in je leven te brengen? Hieronder vind je 4 (wetenschappelijk onderbouwde) redenen waarom stilte zo goed is voor je brein – en hoe tijd voor stilte maken je minder gestrest, beter gefocust en creatiever laat voelen:

1. Stilte vermindert stress en spanningen Het blijkt dat geluidsvervuiling leidt tot een hoge bloeddruk, hartaanvallen en een verminderd gehoor en verminderde algehele gezondheid. Volgens onderzoek zorgen harde geluiden ervoor dat het stresshormoon cortisol vrijkomt. Onderzoek gedaan in 2004 door Dr. Craig Zimring toont aan dat hogere geluidslevels op de couveuse afdeling van ziekenhuizen kan leiden tot een hogere bloeddruk, verhoogde hartslag en onregelmatige slaappatronen bij de patiënten. En zoals te veel geluid stress en spanning kan veroorzaken heeft de wetenschap ook ontdekt dat stilte het tegenovergestelde effect heeft. Stilte kalmeert juist het brein en het lichaam. Een onderzoek wat in 2006 is gepubliceerd in Heart suggereert dat 2 minuten stilte meer ontspannen is dan 2 minuten luisteren naar ontspannende muziek.

2. Stilte vult onze mentale reserves aan In ons dagelijks leven krijgen we van alle kanten input. Wanneer we eindelijk rust en stilte hebben kan ons brein bijkomen en zichzelf weer opladen. De constante prikkelingen van ons leven plegen een behoorlijke aanslag op ons brein. Hierdoor kunnen we onze aandacht er minder goed bijhouden en raken we snel afgeleid, vinden we het moeilijk om problemen op te lossen of met nieuwe ideeën te komen. Maar de brein kan zich herstellen als het in een omgeving is waar het minder prikkels krijgt dan normaal. Als het stil is -bijvoorbeeld als je een boswandeling maakt – kan je brein weer opladen en alles in alle rust verwerken.

3. Als het stil is zetten we ons brein onbewust op de ‘standaard modus’ De standaard modus van ons brein wordt geactiveerd als we bv dagdromen, mediteren, fantaseren of onze gedachtes gewoon laten dwalen. Als ons brein op deze modus staat dan kunnen we eindelijk een connectie maken met onze gedachtes, herinneringen en ideeën. Hierdoor kunnen we onze ervaringen beter verwerken, zijn we empathischer, creatiever en kunnen we beter aan zelfreflectie doen. Om de in de standaard modus te komen moeten we eerst loskomen van afleidingen en stilte is een manier om hier te komen.

4. Stilte zorgt voor vernieuwing van de hersencellen In 2013 werd op muizen getest wat het effect was van omgevingsgeluid, ruis, onverwachte geluiden en stilte op hun brein. Hierbij kwamen ze erachter dat 2 uur stilte ervoor zorgde dat hersencellen werden vernieuwd in de hippocampus (het gedeelte van de hersenen wat geassocieerd wort met leren, geheugen en emotie). Hoewel voorbarig wordt gesuggereerd dat stilte therapeutisch kan werken bij aandoeningen als depressie en Alzheimer.

Het is aan jou wat je er mee wil doen. Maar je kunt het eens proberen. Kost niets en je hebt er heel veel aan. Je doet het niet voor een ander maar heerlijk voor jezelf. Hoe egoïstisch ben jij?


29 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven