Hooggevoeligheid en het belang van Aarden



Bent u hooggevoelig? Of kent u iemand die hooggevoelig is? Lees dan onderstaande eens.

Hooggevoeligen krijgen meer informatie binnen dan andere mensen en kunnen hierdoor overprikkeld raken. De informatie die ze binnenkrijgen wordt dan niet goed verwerkt en opgeslagen als stress. Bewuste vormen van ontspanning en aarden kunnen een hooggevoelig persoon helpen met het verwerken van deze stress.

Door de vele dingen die ons tegenwoordig afleiden in de moderne samenleving hebben we vaak geen tijd meer om de informatie die we binnenkrijgen te verwerken. We gaan dan “te hoog in onze energie zitten” en hebben een goede gronding nodig.

Het is daarom belangrijk om te aarden:

Aarden begint met zoveel mogelijk in de goede houding staan: voeten recht onder je, op schouderbreedte, voeten wijzen naar voren. Je knieën zijn licht gebogen en niet op slot. Je bekken is licht naar voren gekanteld, je billen zwaar, ze hangen naar de grond. Je trekt geen holle rug. Je borstkas is vooruit gericht. Je hoofd rechtop. Je schouders en armen mogen zwaar zijn, je hoeft ze niet te tillen, laat ze maar los. Ook je nek en gezicht- en kaakspieren mogen los en ontspannen zijn, voel ze zacht en zwaar worden. Let er bijv. eens op of je je kaken op elkaar klemt, of dat ze ontspannen zijn. Een tip hiervoor: druk met het puntje van je tong licht tegen je bovenste verhemelte, vlak achter je boventanden. Hierdoor ontspan je je kaken.

Door een goede basishouding zorg je dat je energie kan doorstromen en dat er verbinding is tussen de boven- en onderkant van je lichaam, en tussen hemel en aarde. Je haalt, als je stevig op je voeten staat, de kracht uit de aarde, ipv uit je rug. Als je een holle rug maakt, wordt de verbinding tussen boven- en benedenkant van je lichaam moeilijker. Als je met je aandacht, energie en spanning vooral bovenin je lichaam zit (vooral in je hoofd, en nek- en schoudergebied) kan dit leiden tot klachten, zoals nekklachten, hoofdpijn, gespannen spieren etc. Ook energetisch gezien zit je dan teveel in je hoofd (in de hogere chakra’s) en voel je je te weinig gegrond. Dit kan leiden tot steeds verdergaande klachten, zoals licht in je hoofd worden, duizelig, tot en met vervreemding, dissociatieve klachten, het gevoel het contact met je lichaam (vooral het onderste deel: voeten en benen) kwijt te zijn, het contact met de aarde kwijt te zijn. Dan is goed aarden noodzakelijk.

Let op uw houding.

· Let erop dat je zoveel mogelijk op twee benen staat. Hierdoor sta je ook beter gegrond dan wanneer je op 1 been staat te wiebelen.

· Neem deze basishouding zoveel mogelijk aan. Ook tijdens het tandenpoetsen, afwassen etc. Op alle momenten van de dag dat je staat, vraag je dan even af ‘Hoe sta ik?’ en wordt je bewust van je lichaam. Meestal zul je dan ontdekken dat je weer op 1 been staat, of je knieën op slot staan etc. Ga dan telkens weer in de goede houding staan, net zolang tot het een automatisme wordt.

Telkens opnieuw maak je hierdoor ook even contact met je lichaam en vooral met je voeten, door je even af te vragen hoe je nu staat. En elk moment, hoe kort ook, is er één.

Het voordeel is dat je een goede houding ontwikkeld, die goed is voor je rug en de rest van je lichaam.

Het ander voordeel is dat je weer kunt aarden

De klachten, door gespannenheid, verkeerde houding en slechte gronding, zullen verminderen. Het is ook een stukje bewustwording, hoe loop ik, hoe sta ik, hoe werk ik, hoe zit ik. Doordat je steviger met je voeten op de aarde staat gebeurd er al iets in jouw lichaam. Waardoor je krachtiger voelt.



17 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Stil